Naturen og menneskene

Emner

  1. Et tidligt eksempel på samspil mellem mennesker og natur er Halskov Vænge. Her finder man også et genskabt overdrevslandskab og en nyomlægning af et område af skoven til uberørt skov – samt en campingplads. Brug Halskov Vænge som udgangspunkt for et arbejde omkring sammenhænge, udfordringer og løsninger i modstillingen natur- og kulturlandskab.

  2. Hvad er det falsterske landskab? Lad eleverne definere det falsterske landskab i digtning og sammenhold deres digte med andre forfatteres digtning om Falster.

  3. Naturen i baghaven. Har den nære natur nogen betydning for livskvalitet. Lav en diskussions-duel, hvor eleverne deles i to partier – et, der tillægger opvækst i natur vægt, og et, der ikke gør det. Lad eleverne træne debatten før den egentlige duel køres af stablen, foran indbudt publikum.

Åben skole

Besøg Halskov Vænge.
Gå på jagt i lokalområdet efter områder, der kan defineres som henholdsvis natur- og kulturlandskab. Lad eleverne opstille definitioner for de to landskabstyper ud fra de områder, de har fundet.
Inviter Guldborgsund Kommunes naturvejleder til en diskussion om natur og livskvalitet. 
Bestil en tur i landskabet hos Museum Lolland-Falster med temaet kulturlandskabets historie.