Emner
-
Bosætning: Lad eleverne undersøge Guldborgsunds bosætningspolitik og tallene for bosætning i kommunen. Undersøg, hvilke tiltag der synes at fungere og hvilke der ikke gør. Undersøg boligpriserne forskellige steder i kommunen og lad eleverne drage konklusioner ud fra disse.
-
Hvorfor ser Hesnæshusene ud, som de gør? Lad eleverne finde forklaringen og diskutere, om arkitektur kan bruges som logo/branding. Lad eleverne finde andre eksempler på bygninger, der bruges som logo/branding.
-
Hvad er idyl – og kendetegner det nationalromantiske billede af Danmark før og nu? Inddrag klassisk og nutidig poesi, billedkunst og musik.
-
Fiskeri som primærerhverv før og nu. Hvilken betydning har fiskeriet haft på Lolland-Falster tidligere og hvilken betydning har det i dag. Hvilke årsager er der til forandringen?
-
Havne på Lolland-Falster: Lad eleverne undersøge, hvilke havne – store og små – der er på Lolland-Falster. Hvordan har den enkelte havn udviklet sig – og hvorfor?
-
Teknologihistorie: Arbejd med højttalerens historie med udgangspunkt i opfinderen Peter Laurids Jensen, der blev født i lodshuset i Hesnæs https://historiskatlas.dk/Peter_L._Jensens_barndomshjem_(14012)
Åben skole
Besøg Hesnæs og interview lokale om livet før og nu i byen.
Inviter en politiker, embedsmand og/eller ejendomsmægler til at fortælle om bosætning i Guldborgsund kommune.
Inviter en landdistriktsentusiast til at fortælle om arbejdet for landsbylivet.
Inviter en arkitekt til at fortælle om arkitekturens brandingegenskaber.
Inviter/besøg en fisker til at fortælle om fiskeri i dag.
Besøg Danmarks Motorcykelmuseum (radiosamlingen) http://www.danmarksmotorcykelmuseum.dk/